Всеки, който е пробвал да снима пейзаж, по един или друг начин е стигнал да извода, че му липсва нещо съществено, за да улавя светлината в часовете около изгрев и залез. В крайна сметка, липсващата част се оказва градиентен филтър (правоъгълно стъкло, затъмнено в горната част).

Наскоро ми предложиха да тествам нова марка филтри NiSi. По-надолу можете да видите резултатите, от които съм повече от впечатлен.

Тест 1 - Отразена светлина

Условия: Час и половина преди залез, силно осветен заден план.
Филтри: Reverse 4-stop GND, CPL.

Градиентният филтър спомага скалите в преден план да останат светли, ако искам да уловя златната светлина върху сградите. Чрез поляризиращият филтър премахвам отблясъците върху водата.

NiSi Filters

Тест 2 - Ниска скорост

Условия: Половин час след залез, градски светлини.
Филтри: Reverse 4-stop GND.

С градиентният филтър мога да снимам на много ниска скорост и да замажа движението на облаците. Прави впечатления, че това не води до изкривяване баланса на бялото (WB).

NiSi Filters

Тест 3 - Обект над хоризонта

Условия: Половин час преди залез, ярко небе, без пряка насрещна светлина.
Филтри: Reverse 4-stop GND.

В първата снимка експонацията е по предния план, във втората по небето. И в двата случая резултатът не е задоволителен. Интересно какво би се получило, ако ползвам филтър, който неминуемо ще попадне върху сградата, която е над хоризонта. Както се вижда, сграда е леко затъмнена, но не е притеснително тъмна. За сметка на това, снимката има добър баланс в предната и задната част.

NiSi Filters

Тест 4 - Здрач

Условия: Час след залез, последни цветове в небето.
Филтри: Reverse 4-stop GND.

Тук се вижда, че ако искам да уловя нежните червени тонове, рискувам да имам напълно тъмен преден план. С градиентен филтър положението не е толкова фатално и с малко обработка се получава подобен резултат.

NiSi Filters

Тест 5 - Динамичен залез

Условия: Залез, лавандулово поле.
Филтри: Reverse 4-stop GND, 10-stop ND.

Не е лесно да пресъздам коректно цветът на лавандулата, ако искам да уловя зрелищните цветове в небето. Това се дължи на различния баланс на бялото, ако реша да експонирам в горната или долната част. С филтрите на NiSi този проблем отпада от само себе си. Интересно е да се види какъв би бил резултатът, ако добавя допълнителен неутрален филтър към градиентния. Както се вижда в последната снимка, при 2 минутна експозиция цветовете стават още по ярки, но балансът е коректен. Със същия ND филтър (bigstopper) на Lee, всичко става абсолютно синьо и почти е невъзможно да се коригира балансът на бялото. С аналогичния NiSi филтър този проблем не съществува.

NiSi Filters

Длъжен съм да споделя, че самата система от държачи и рингове е сполучлива и удобна за ползване, особено ако трябва да се монтира и поляризиращ филтър, който е кръгъл. Кутиите, в които се поставят филтрите и държачите са практични и здрави.

Кадри с градиентен NiSi филтър и дълъг обектив

Зазоряване

Изгрев

Кадри с градиентен NiSi филтър и широк обектив

Изгрев

Залез

merci za vizualnija reportage! very helpful!

Реверсивен ефект може да се постигне и с различните Hard филтри на Lee. Тук е представено добре: https://www.onlandscape.co.uk/2010/12/ad-hoc-reverse-nd-grad-filters/
За BigStopper не сме на едно мнение - да, налага се корекция на белия баланс заради blue cast, но при NiSi ND1000 пък се получава обратното - "затопляне".

Много полезна статия и отлични снимки!

Позволете два въпроса:
-Ако трябва да избера един филтър от -Reverse 4-stop GND, или Reverse 3-stop GND, какъв е вашия съвет?
Ако трябва да избера два филтъра от четири възможни: 3-stop хард и 3-stop софт и 2-stop хард и 2-stop софт какъв е вашия съвет?

Препоръчвам ти Reverse 3-stop GND. Върши добра работа в повечето случаи.